Kurumsal Hava Araçları Gövde Ve Sorumluluk Sigortaları


TANIMI

Kurumsal Hava Araçları Gövde ve Sorumluluk Sigortaları; ticari amaçla kullanılan uçak, helikopter, insansız hava aracı (ticari İHA), iş jetleri ve benzeri hava araçlarının, işletilmesi, parkı, yer hareketleri ve uçuşları sırasında meydana gelebilecek maddi hasarları ile üçüncü şahıslara, yolculara, mürettebata ve çevreye verilebilecek hukuki sorumlulukları teminat altına alan havacılık sigortaları branşıdır.

Bu sigortalar modüler yapıdadır ve genellikle birlikte düzenlenir.

FAYDALARI

  • Yüksek değerli hava araçlarını güvence altına alır
  • Büyük tazminat taleplerine karşı finansal koruma sağlar
  • SHGM, ICAO ve leasing sözleşmesi gerekliliklerini karşılar
  • Uluslararası uçuşlarda hukuki uyum sağlar
  • Operasyonel sürekliliği destekler

KİMLER İÇİN UYGUNDUR?

  • Havayolu şirketleri
  • Charter ve hava taksi operatörleri
  • Helikopter işletmecileri
  • İş jeti ve özel uçak sahipleri (ticari kullanım)
  • Uçak leasing ve finansman şirketleri

⚠️ Yolcu bagajı ve kargo riskleri havayolu taşıyıcı sorumluluk sigortaları kapsamındadır.
⚠️ Hava aracının kiraya verilmesi, poliçede ayrıca belirtilmelidir.

KAPSAMI

Bu sigorta;

  • Sigortalı hava aracının
  • Uçuş, park, hangarlama ve yer hareketleri sırasında
  • Türkiye'de ve uluslararası hava sahalarında

poliçede belirtilen teminatlar, limitler, muafiyetler, AVN klozları ve özel şartlar kapsamında doğan maddi hasar ve hukuki sorumlulukları kapsar.

ANA TEMİNATLARI

1. Gövde (Hull) Sigortası

  • Uçuş ve yerde meydana gelen hasarlar
  • Sert iniş, pist dışına çıkma
  • Yangın, patlama
  • Kuş çarpması (bird strike)

2. Tam Ziya (Total Loss)

  • Gerçek tam ziya
  • Yapısal tam ziya (CTL – Constructive Total Loss)

3. Yer Riskleri (Ground Risk)

  • Park halindeyken oluşan hasarlar
  • Hangar ve apron kazaları

SORUMLULUK TEMİNATLARI

1. Üçüncü Şahıs Sorumluluğu

  • Yerleşim alanlarına verilen zararlar
  • Havalimanı tesisleri hasarları

2. Yolcu Sorumluluğu

  • Yaralanma ve vefat
  • Montreal Konvansiyonu limitleri esas alınır

3. Mürettebat Sorumluluğu

  • Pilot ve kabin ekibi bedeni zararları

4. Bagaj ve Kargo Sorumluluğu

  • Taşınan eşya ve kargo zararları

EK TEMİNATLARI

  • Savaş, Terör ve Kaçırma Riskleri (AVN 52 / 67B)
  • Yedek Parça ve Motor Teminatı
  • Yer Hizmetleri Hasarları
  • Loss of Use / Loss of Hire
  • Lease Return & Lessor's Interest
  • Çevre Kirliliği (Jet Fuel Pollution)
  • Hangar Keeper's Liability

İNDİRİMLERİ / AVANTAJLARI

  • Yeni ve genç filolarda avantajlı prim
  • Sertifikalı bakım organizasyonu (Part-145) olan operatörlerde indirim
  • Güçlü Safety Management System (SMS) bulunan işletmelerde olumlu fiyatlama
  • Hasarsızlık geçmişi olan operatörlerde avantaj

ANA TEMİNATLARA GÖRE SENARYOLAR

Senaryo 1 – Sert İniş

Uçak sert iniş yaptı, iniş takımı hasar gördü.
→ Gövde (Hull) teminatı devreye girer.

Senaryo 2 – Üçüncü Şahıs Hasarı

Uçak pist dışına çıktı, havalimanı tesisine zarar verdi.
→ Üçüncü şahıs sorumluluk teminatı ödenir.

Senaryo 3 – Yolcu Yaralanması

Türbülans sırasında yolcu yaralandı.
→ Yolcu sorumluluk teminatı devreye girer.

SIKÇA SORULAN SORULAR ve CEVAPLARI  

  1. Hava aracı sigortası zorunlu mu? → Ticari faaliyetlerde fiilen zorunlu
  2. Gövde ve sorumluluk ayrı mı düzenlenir? → Genellikle birlikte
  3. Leasing şirketleri poliçeyi ister mi? → Evet
  4. Savaş riski otomatik mi? → Hayır
  5. İHA'lar kapsanır mı? → Ticari ise evet
  6. Kuş çarpması ödenir mi? → Evet
  7. Muafiyet var mı? → Evet
  8. Yedek motor kapsanır mı? → Ek teminatla
  9. Mürettebat zararları kapsanır mı? → Evet
  10. Hasar bildirimi süresi nedir? → Derhal
  11. Ekspertiz kim yapar? → Havacılık eksperi
  12. Poliçe süresi ne kadardır? → Genellikle 1 yıl
  13. Yenileme yapılabilir mi? → Evet
  14. Kapsam uluslararası mı? → Evet
  15. Charter uçuşlar kapsanır mı? → Poliçede belirtilmelidir
  16. Reasürans zorunlu mu? → Büyük filolarda evet
  17. Bagaj kaybı kapsanır mı? → Sorumluluk kapsamında
  18. Bakım hatası ödenir mi? → Şartlı
  19. Loss of Hire ne zaman devreye girer? → Hasar sonrası
  20. Poliçe iptal edilebilir mi? → Şartlı

SİGORTA TERİMLERİ SÖZLÜĞÜ  

  • Hull: Gövde sigortası
  • CTL: Yapısal tam ziya
  • AVN: Aviation Clauses
  • SMS: Safety Management System
  • Bird Strike: Kuş çarpması
  • Loss of Hire: Uçuş kaybı
  • Lessor's Interest: Leasing veren teminatı
  • Montreal Convention: Yolcu sorumluluk rejimi

TEKLİF ALMAK İÇİN GEREKEN BİLGİLER

Hava Aracı Bilgileri

  • Tip ve model
  • Seri numarası
  • İnşa yılı
  • Motor tipi ve sayısı

Operasyonel Bilgiler

  • Kullanım amacı
  • Uçuş sahası
  • Yıllık uçuş saati

Teknik ve Güvenlik

  • Bakım organizasyonu
  • SMS / Part-145 bilgileri
  • Pilot lisans ve tecrübe bilgileri

Hasar Geçmişi

  • Son 5 yıl hasar kayıtları

Poliçe Tercihleri

  • Gövde bedeli
  • Sorumluluk limitleri
  • Muafiyetler

ÖNEMLİ BİLGİLENDİRME:

  1. Sigorta teklifi ve poliçesi oluşturulması için paylaşmış olduğunuz bilgilerin doğruluğu sizin sorumluluğunuzdadır.
  2. Verdiğiniz eksik ya da yanlış bilgi ile oluşturulan poliçeler; hasar anı ve sonrasında sigorta şirketleri ile sorun yaşamanıza neden olabilir.
  3. Risklerinizi ve taleplerinizi doğru anlamamız ve size doğru teklifler ve poliçeler üretebilmemiz için paylaştığınız bilgilerin doğruluğu önemlidir.